Zoals op de homepagina gezegd is Scouting Andriessen is een scouting liggend in Oud Gastel. We bestaan uit meer dan 100 leden en bieden een gevarieerd spelprogramma aan jeugdleden tussen de 4 en 18 jaar. Er is elke zaterdag(of vrijdag voor de oudere groepen) opkomst, en uiteraard een kampweek in de zomervakantie op een externe kamplokatie. Met ons terrein liggend in het Oud Gastelse bos en vrijwel grenzend aan een middelgrote vijver, zijn bosspellen en vlotten maken geen enkel probleem voor ons! Maar ook als het weer wat minder is, kunnen we in onze 2 gebouwen gemakkelijk onze tijd volmaken. Uiteraard is ons terrein ook te huur voor scoutinggroepen, scholen en verenigingen.

Maar wat is scouting eigenlijk?

Scouting is een wereldwijde organisatie van ruim 38 miljoen leden in meer dan 160 landen. Scouts leren in groepsverband te werken door middel van spel, actie, handvaardigheid, expressie, natuur, sport, dienstverlening e.d. Dit is een prima vrijetijdsbesteding. Het doel is ook het leveren van een positieve bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van de leden.
Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van het land met ongeveer 90.000 jeugdleden en 30.000 vrijwilligers verdeeld over 1300 Scoutinggroepen.
Scouting biedt kinderen, ongeacht huidskleur, geloof, beperking, of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving. De activiteiten zijn erop gericht dat, naarmate de kinderen ouder worden, de begeleiding afneemt en hun zelfstandigheid toeneemt.

Verschillende Speltakken

Binnen scouting zijn er verschillende speltakken, afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen die elke week hun eigen opkomst hebben. Binnen Scouting Andriessen zijn dit er 5. Voor de allerjongsten zijn er de bevers, van 4 tot 7 jaar. Vanaf 7 jaar heten de kinderen bij ons Welpen. Wanneer zij dan 11 zijn worden het Scouts. Vanaf de leeftijd van 15 jaar, tot het jaar dat zij 18 worden zijn het Sherows. Vanaf 18 jaar heten we pivo's. De jongste pivo's (tot 21 jaar) zijn onze laatste speltak met opkomsten.
Voor meer informatie over de speltakken kunt u op het bijbehorende speltakteken klikken:

Speltakteken plusstam
Bevers
Welpen
Scouts
Explorers
Roverscouts
JOLO

Gezamenlijke opkomsten

Naast de wekelijkse opkomsten per speltak zijn er jaarlijks verschillende gezamenlijke activiteiten, zoals de nieuwjaarsopkomst, carnaval, jantje beton, zwemmen, kerstactie en eens in de 2 jaar zomerkamp. Als een lid te oud wordt voor zijn speltak wordt er overgevlogen naar de volgende groep. Dit gebeurt ook gezamenlijk en heeft een feestelijk tintje. Ouders worden ook uitgenodigd op deze dag.
Een hoogtepunt voor iedere speltak is het zomerkamp. Dit betekent een week op kamp ergens in Nederland of voor de oudere groepen zelfs in het buitenland. De Bevers blijven bij het clubhuis. De Esta's kamperen in blokhutten en de Scouts en de Sherows bivakkeren in tentenkampen. Normaal gesproken heeft iedere speltak naast het zomerkamp een weekendkamp of overnachting, meestal in het clubhuis.

Tot ziens bij Scouting Andriessengroep!