Scouting Andriessen draait op vrijwilligers. De inzet van deze vrijwilligers is erg belangrijk voor een scoutinggroep. De meeste vrijwilligers zijn leidinggevende, maar daarnaast zijn er ook mensen nodig voor  ondersteunende werkzaamheden. Vrijwilliger zijn kan al vanaf een paar uur per jaar, bij onze klusdagen bijvoorbeeld zijn alle handjes welkom. Daarnaast zijn we van mening dat vrijwilliger zijn niets hoeft te kosten. We gaan dus in ieder geval geen contributie heffen. Vrijwilliger zijn is ook gewoon heel tof! Bij onze groep tref je een actief en gezellig vrijwilligersteam waarmee je ook buiten de scouting veel plezier kunt beleven. We zijn echter altijd op zoek naar extra krachten. Momenteel hebben we de volgende functies open staan:

•     Terreinbeheerder: De terreinbeheerder draagt zorg voor het terrein van Scouting Andriessengroep. Dit betreft ons speelveld, speelberg, de zitkuil, fietsenstalling en het houthok. Het terrein wordt veel gebruikt, door zowel Scouting Andriessengroep als huurders, en heeft regelmatig onderhoud nodig. Je hoeft niet alles zelf op te kunnen lossen, maar bent wel bereid vrijwilligers te coördineren die klussen willen uitvoeren. Je hebt niet direct met de jeugdleden te maken, maar dat vind je misschien alleen maar fijn ;).  De terreinbeheerder doet zijn/haar taken wanneer dat nodig is en wanneer hij/zij daar tijd voor heeft. Hou je wel van een beetje coordineren en beunen, dan is dit zeker wat voor jou!
    Link naar het functieprofiel
  •     Gebouwbeheerder: De gebouwbeheerder draagt zorg voor de twee gebouwen van Scouting Andriessengroep. De gebouwen worden veel gebruikt, door zowel Scouting Andriessengroep als huurders, en hebben regelmatig onderhoud nodig. Je gaat regelmatig na welk onderhoud nodig is, en bepaalt de prioriteit hiervan. Je hoeft niet alles zelf op te kunnen lossen, maar bent wel bereid vrijwilligers te coördineren die klussen willen uitvoeren. Je hebt niet direct met de jeugdleden te maken, maar dat vind je misschien alleen maar fijn ;).  De gebouwbeheerder zijn/haar taken wanneer dat nodig is en wanneer hij/zij daar tijd voor heeft. Hou je wel van een beetje coordineren en beunen, dan is dit zeker wat voor jou!
    Link naar het functieprofiel
  •     Leiding: Als leid(st)er ben je, samen met de rest van het leidingteam, verantwoordelijk voor het programma, welzijn en de veiligheid van onze jeugdleden. Dit doe je eens per week (op vrijdag of zaterdag) tijdens een opkomst van twee uur. Het is leerzaam maar vooral erg leuk en gezellig. Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerde stafleden. (Scouting-)ervaring is niet vereist, inzet en enthousiasme wel! Heb jij affiniteit met kinderen? Dan ben je mogelijk ons nieuw staflid.
    Link naar het functieprofiel
  •     Lid van het klusteam: Het klusteam zorgt ervoor dat ons terrein er prachtig bijstaat. Af en toe de grasmaaier over het gras, de struiken een snoeibeurt of het onkruid van het pad branden. Of ben jij een ster in lampen vervangen en keukens dichtkitten? Je hebt niet direct met de jeugdleden te maken, maar dat vind je misschien alleen maar fijn ;) Het klusteam doet haar taken wanneer dat nodig is en wanneer zij daar tijd voor heeft. Hou je wel van een beetje beunen, dan is dit zeker wat voor jou!
  •     Team hygiëne: Niet direct het meest dankbare werk, maar zeker niet onbelangrijk. Wij houden ervan dat onze gebouwen netjes en schoon zijn, wat soms best lastig is als er net 80 kinderen met waterballonnen en modderschoenen doorheen rennen. Na de opkomsten probeert de leiding alles zo ver aan kant te krijgen als mogelijk, maar de ramen boenen schiet er dan wel eens bij in. Ben jij een held met de zeem, of vlieg je met de dwijl door het huis heen? Dan is team hygiëne wel iets voor jou!
  •     Collectant: We doen eigenlijk maar mee aan één collecte. Jantje Beton. Deze stichting heeft ons bij een vorig clubgebouw uit de brand geholpen en is daarom een van de redenen dat we nog bestaan. Hierom dragen we jaarlijks ons steentje bij door mee te doen aan de collecte. Tijdens de collecteweek kunnen we alleen niet in heel Oud Gastel en Stampersgat alle deuren langs. Hierom zoeken we elk jaar een aantal vrijwilligers die het leuk vinden om een praatje te maken in de buurt en gelijk onze vereniging en Jantje Beton een beetje te helpen. Begin van de collecteweek krijg je een collectebus en wijk/aantal straten, eind van de week kijken we hoe ver we zijn gekomen. Dan weten we meteen weer alle nieuwtjes uit het dorp ;).

Vrijwilliger worden bij scouting is alleen niet voor iedereen weggelegd, dus we hebben wel een paar vereisten:
Je bent minimaal 17 jaar oud
Alle (potentiële) groeps- en stichtingsleden dienen zodra ze lid worden een VOG te overleggen. Deze VOG wordt door Scouting Andriessen aangevraagd voor het lid, hieraan zijn geen kosten (of tijd én moeite) verbonden noch voor het lid, noch voor Scouting Andriessen. Dit is ongeacht de positie of functie, iedereen dient een VOG te overleggen.
Bereid zijn de voor de functie (in deze speltak) geldende competenties te ontwikkelen.

Wil je meer weten over onze groep of onze functies? Stuur dan een bericht naar info[apenstaartje]scoutingandriessen.nl . Om te zorgen dat de wensen en verwachtingen van (nieuwe) vrijwilliger(s) matchen met de wensen van onze organisatie voeren wij niet alleen intakegesprekken maar hebben we ook een proefperiode waarin je meeloopt bij alle speltakken om onze vereniging te leren kennen. In die proefperiode zoomen we o.a. in op de inhoudelijk functie, de gedragscode, het Huishoudelijk reglement en allerlei trainingen die onze (nieuwe) vrijwilliger kan volgen om zich zo snel als mogelijk onderdeel te voelen van onze organisatie. Als bestuur maken wij gebruik van diverse methodieken die door Scouting Nederland zijn ontwikkeld.